Rode bietensoep met gember

Ik heb de indruk dat rode biet een vergeten groente is. In mijn omgeving ken ik weinig mensen die er mee koken. Nochtans bevat deze groente veel positieve eigenschappen voor ons lichaam. Het helpt bij de vertering van voedsel en de werking van ons zenuwstelsel. Meestal gebruik ik rode biet in een smoothie of in een salade.

Gember gebruik ik elke dag in mijn thee. Eveneens gebruik ik het vaak in de keuken. Gember biedt een heilzame werking voor mensen met ontstekingen, migraine en diverse pijntjes. Ook nog is gember goed voor maag, milt en darmen.

Waarom zou ik deze twee superingrediënten niet samen kunnen gebruiken? Ik ben op zoek gegaan naar ideetjes op het internet en heb mijn eigen versie gemaakt van de Borsjtsj. Borsjtsj is een soep van rode bieten die veel gegeten wordt in Rusland en omstreken. Ik ben verkocht :).

Wat heb je nodig:
– 1 grote rode biet
– 1 ui
– 1 selder
– 1 courgette
– 2 teentjes knoflook
– 2 laurierblaadjes
– Groot stuk gember of 2 eetlepels gemberpoeder
– Tijm, peper, klein beetje harissa
– 1 hardgekookt ei
– 1 augurk

De bereiding:
o Snij de ui, selder, courgette en knoflook in grove stukken.
o Neem een grote soeppot en stoof de groenten aan.
o Vul de soeppot met een liter water.
o Schil de gember, doe deze samen met de tijm, peper en laurierblaadjes mee in de pot.
o Schil de rode biet en snij deze ook in grove stukken.
o Voeg de rode biet mee in de pot en laat ongeveer een kwartier gaarkoken.
o Zet een klein potje met water op het vuur en kook een hardgekookt eitje.
o Haal de laurierblaadjes uit de pot en mix de soep.

image

Afwerking:
Doe de rode bietensoep in een mooi kommetje. Verpulver het hardgekookt eitje. Strooi het over het bord en werk af met een fijn gesneden augurkje.

image

Wat een boost voor je lichaam!!

Ps: Je kan het eitje vervangen door zure room/lactosevrije room.

Een gedachte over “Rode bietensoep met gember

Geef een reactie

