Pizza met rucola en ananas

image Lusten jullie ook zo graag pizza?

Toen ik hoorde dat ik geen gluten meer mocht eten, moest ik even slikken. Ik dacht bij mezelf dat het afgelopen was met te gaan lunchen in een lekker Italiaans restaurant, of gewoon nog maar in de pizza hut. Voor mezelf was dit erger dan brood te moeten missen. Het voelde een beetje als een straf. Ik wil gewoon net als iedereen mijn voeten onder tafel kunnen schuiven en genieten van een lekker stukje!

Een paar maanden na mijn diagnose ging ik naar Aveve (boerenbond) voor mijn glutenvrij meel te halen. Ze hadden hun glutenvrij assortiment gevoelig uitgebreid. Er stond een glutenvrije mix voor de pizzabodem. Ik hoef jullie niet te vertellen dat de smaak van een ovenverse pizza al spontaan in mijn mond kwam. Ondertussen heb ik al heel wat pizza’s uitgeprobeerd. Afgelopen met te kniezen over geen pizza meer te eten, het alternatief is gezond, lekker en vraagt uiteindelijk niet zo veel moeite!

Wat heb je nodig (2 personen):
– 200 gram pizzadeeg (dibro van Aveve of een ander merk)
– beetje amandelmeel
– 5 gram gist
– 12 gram olijfolie
– 130 ml water
– 250 gram tomatenpuree
– 1 ui
– teentje knoflook
– een aantal kersttomaatjes
– rucola
– stukjes ananas
– lactosevrije kaas
– blaadjes oregano
– peper en tabasco

Hoe te bereiden:
Neem een mengkom of de keukenrobot. Voeg volgende producten toe: het pizzadeeg, de gist, de olijfolie en het water. Meng alles goed door elkaar. Neem wat amandelmeel en strooi dit uit op je werkblad. Neem nog wat extra meel in je handen en haal het deeg uit de mengkom. Kneed het deeg verder met de handen. Als het blijft kleven, voeg je er nog wat meel aan toe. Kneed het deeg in een dikke bol en leg het in een kom. Leg een vochtige keukendoek over de kom en laat ongeveer een uur rijzen op kamertemperatuur.

Ondertussen snij je de ui in halve manen of versnipper je ze in kleine stukjes. Snij de kerstomaatjes in vier. De knoflook pel je en plet je met de vijzel. Neem een klein mengkommetje en doe de tomatenpuree in. Voeg er de knoflook, de peper en een paar druppels tabasco aan toe en meng alles door elkaar.

Verwarm de oven op 170°.

Haal het gerezen pizzadeeg uit de mengschaal en leg deze op je werkblad. Neem de deegrol en rol het deeg tot een dunne ronde lap. Hoe dunner hoe beter. Let wel op, strooi regelmatig extra meel over het deeg, zodat de pizza niet aan het werkvlak kleeft. Neem de bakplaat en doe er een laagje bakpapier over. Leg daar de pizzabodem op. Prik er een paar gaatjes in met een vork. Vet de pizza een klein beetje in met olijfolie en zet deze 15 minuten in de oven op 170 graden.

Na de 15 minuten is de pizza klaar en kan je hem gaan beleggen. Neem eerst de tomatensaus en verspreid deze over de pizza. Vervolgens beleg je de pizza met de ananas, de ui, de kersttomaatjes en de lactosevrije kaas. Als afwerking leg je er tenslotte nog een aantal blaadjes oregano op.

Zet de pizza terug de oven. Doe dit ongeveer 45 minuten op 200 graden. Let op, elke oven is anders, ga regelmatig kijken. Vanaf dat de bodem bruin begint te zien is de pizza klaar!

Werk de pizza af met verse rucola!

Geef een reactie

