Ijspralines van bananen

Een ijspraline doet me denken aan vroeger. Ik zal het niet snel vergeten, naar de cinema gaan en tussen de pauze lekkere ijspralines kopen. Tegenwoordig zijn er geen pauzes meer in de cinema en ook geen verkopers die de cinemazaal rond gaan. Tijden veranderen.

image

In deze kerstperiode heb ik me al culinair laten verwennen. Het is leuk dat je voelt dat iedereen rekening houdt met het glutenvrij en lactosevrij voedingspatroon. Met Nieuwjaar kook ikzelf. Het dessert zijn deze ijspralines. Ik heb ze zondag gemaakt en maandag geproefd. Het smaakt!

Wat heb je nodig:
-2 eetlepels rauwe cacao poeder
-50 gram kokosolie
-1 koffielepel agavesiroop
-2 rijpe bananen
-stukje gember
-biologische citroen
-kokosschilfers

Bereiding:

Neem de bananen en snij deze in stukjes van 2 centimeter. Neem een plaat voor in de oven en bedek deze met bakpapier. Ik vet het bakpapier in met kokosolie. Leg de bananen erop en zet deze 15 minuten in de oven op 175°. Na de 15 minuten draai je de bananen om en zet je deze nog eens 15 minuten in de oven. Laat ze vervolgens een half uur afkoelen.

image

Verwarm de kokosolie. Doe er de cacao poeder en de agavesiroop in en roer heel goed. Het moet een lopende dikke chocoladesaus worden.
Als de bananen zijn afgekoeld, kan je met een lepeltje de bananen overgieten met de chocoladesaus. Ik ben zelf nogal gul geweest. Heel mijn schotel ligt vol met chocolade… Ook lekker om zo op te eten 🙂

image

Voor de afwerking gebruik ik geraspte gember, geraspte citroen of wat kokosschilfers.

Na de afwerking zet ik ze eerst een uurtje in de koelkast. De chocolade moet al verhard zijn. Dan doe ik de banaantjes in een doosje en zet deze in de vriezer.

Tip: alvorens je de ijspralines serveert, laat ze zeker 10 minuten uit staan. Anders zijn ze nog te hard.

Geef een reactie

