Groene smoothie – besluit

Twee weken lang heb ik elke dag een groene smoothie gedronken. Ondertussen heb ik het boek ‘Groen voor het leven’ gelezen. Victoria Boutenko’s ontdekking van de gezonde en lekkere groene smoothie is een hele doorbraak in de wereld van voeding en gezondheid. Een smoothie past in ieder voedingspatroon. Zij kon dit bedenken nadat ze chimpansees had bestudeerd. Dit deed ze omwille dat de genen van deze dieren voor 99,4% overeenkomen met die van de mensen. De chimpansees nuttigen maar liefst 40% van hun voedsel in de vorm van bladgroenten en 50% bestaat uit fruit. De evolutie van de mens heeft er voor gezorgd dat zijn voedingspatroon is veranderd. We eten meer vlees, vis, gekookte groenten en veel minder fruit. Eigenlijk zijn bladgroenten de belangrijkste voedingsgroep die het meest tegemoet komt aan de totale voedingsbehoefte van de mens.

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat we meer bladgroenten en fruit moeten eten. Deze twee weken waren voor mij nog maar het begin. In de ochtend een smoothie nemen, geeft je een gevuld gevoel. Ik had opmerkelijk minder zin in koffie. Ik greep eerder naar thee of water. Energieker voel ik me niet echt, maar ik geef het nog wat tijd. Ik geloof ook niet dat je in twee weken tijd je energieniveau kan veranderen. Wat ik wel geloof is, dat het op lange termijn je lichaam kan voeden.

In het boek haal ik 5 redenen om een smoothie te drinken:

  • Energie voor het begin van de dag
    Het fruit in de smoothie geeft je energie. Fruit zit boordevol gezonde koolhydraten. Als je de dag start met een lekkere smoothie, zal je merken dat je geen nood meer hebt in koffie.

  • Vezels voor gezonde darmen en ontgiftiging
    Groenten en fruit zitten allebei vol oplosbare en niet oplosbare vezels. Vezels nemen afvalstoffen op. Vezelrijk eten helpt je je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Bovendien stimuleren ze de darmwand, zodat deze actief blijft.

  • Aminozuren
    Aminozuren zijn de ideale bouwstenen voor de vorming van eiwitten in ons lichaam. Elke cel in ons lichaam is opgebouwd uit eiwitten. De aminozuren zijn nodig voor het herstel van beschadigde cellen. Ze zorgen eveneens voor de opbouw van de spieren en voor het onderhoud van alle organen.

  • Chlorofyl
    De groene kleur van de bladgroenten hebben ze te danken aan de stof chlorofyl. Voor ons is het een krachtig stof dat in ons lichaam een super heilzame werking heeft. Het bevat veel zuurstof, het vergroot de energie en het werkt sterk ontstekingsremmend.

  • Vitaminen in overvloed
    De smoothie is een boost van vitaminen. Het verse fruit en de rauwe groenten bieden je lichaam al deze stoffen in precies de juiste verhouding. In één smoothie heb je je dagelijks aanbevolen vitaminen binnen.

Als je beslist om ermee te beginnen kan het goedkoop. Een smoothie maken is niet duur. Je moet één keer om de twee dagen verse groenten en fruit halen. In het begin kan je werken met een staafmixer. Als je het langdurig wil gebruiken; kan je een blender aankopen. Ik heb ondertussen al twee blenders versleten… Als je een goedkope blender neemt, doe er dan geen bevroren fruit of ijs in.

Ik ga het zeker blijven doen. Het zal nog wel eens gebeuren dat ik een smoothie post. Uiteindelijk zijn de combinaties eindeloos!!

image

Geef een reactie

