Pompoentaart

image

Pompoentaart is vooral bekend in de Verenigde Staten en Canada. Deze taart maakt men voor Thanksgiving en Kerstmis. De pompoen vinden we vanaf oktober in de winkel, een echt wintergroente. Het is een super gezonde groente, noem ze gerust superfood! Ze bevat veel vitamine A, C en E. Voor mezelf is het belangrijk dat het een natuurlijke ontstekingsremmer is! Indien je nog meer wil weten over de pompoen kan je de volgende site bekijken: De geneeskracht van pompoen

Wat heb je nodig om deze heerlijke taart te bereiden:

voor het deeg:
-50 gram kokosmeel
-50 gram amandelmeel
-200 gram glutenvrij meel (dibro)
-1 eetlepel stevia
-90 gram kokosolie
-snuifje zout

Voor de vulling:
-500 gram oranje pompoen
-250 ml lactosevrij slagroom
-2 eieren
-40 gram basterdsuiker
-1 eetlepel kaneel
-stukje gember

De bereiding:
Stap 1:
Spoel de pompoen goed af. Snij hem in middelgrote stukken. De pitten bewaar ik en daar maak ik iets anders van. Daar zal ik binnenkort iets over schrijven. Je kan eigenlijk alles gebruiken van een pompoen. Er is geen afval aan! Je kan de stukken pompoen ook schillen maar dit hoeft niet. De schil wordt vanzelf zacht als we het bereiden. Neem een kookpot en doe er een beetje water in. Voeg de pompoen toe en laat de stukken goed gaar worden. Ongeveer 15 minuten laten sudderen en ondertussen roer je regelmatig om. Als de pompoen zacht is giet je deze af en laat je hem afkoelen.

Stap 2:
We beginnen met de bodem. Zet de kokosolie even op het vuur of in de microgolfoven om vloeibaar te worden. Let op, het is niet de bedoeling dat het warm is. Neem je keukenmachine en voeg de volgende producten toe: kokosmeel, amandelmeel, glutenvrij meel, stevia, snuifje zout en kokosolie. Laat de keukenmachine maar werken. Indien het deeg te droog is, dan doe je er nog twee eetlepels water bij. Je moet een kneedbare deeg krijgen.
Laat het deeg 30 minuten rusten op een koele plaats.

Stap 3:
Ondertussen is de pompoen afgekoeld. Splits eerst de eieren. Neem terug je keukenmachine of werk met een staafmixer.
In de mengkom rasp ik eerst de gember. Daarna voeg ik de pompoen, het slagroom, het eigeel, de basterdsuiker en de kaneel toe. Ik mix alles tot een glad mengsel. Daarna neem ik het eiwit en klop ik dit op. Als dit opgeklopt is kan ik het toevoegen aan het mengsel. Het wordt een echte dikke pudding.

Stap 4:
Verwarm de oven op 200 graden. Neem de taartvorm. Ik neem er één met losse bodem. Neem nog wat kokosolie en vet de taartvorm in.

Neem het deeg. Ik neem de pannenlikker en doe het deeg in de taartvorm. Ik druk met mijn handen het deeg in de vorm.

Je zet de taart 20 minuten in de oven op 180 graden. Let op, elke oven is anders. Het deeg moet lichtbruin worden. Hou het dus in de gaten! Haal de taart uit de oven en vul met het pompoenenmengsel. Zet de taart terug in de oven en laat ongeveer 40 minuten bakken. Daarna laat je de taart goed afkoelen.

Als ik een stukje pompoentaart serveer doe ik er wat kokosmeel over.
Geniet ervan!

Een gedachte over “Pompoentaart

Geef een reactie

