Pastinaak-wortelsoep met gember

Ik hou van soep! Als lunch, als avondmaal of als tussendoortje, soep is bij mij altijd welkom!
Soep bevat zoveel vitaminen dat het eigenlijk heel belangrijk is om regelmatig een tasje te nemen.

Pastinaak, een vergeten groente. Men noemt het ook wel ‘de witte wortel’. Voor de introductie van de aardappel was de pastinaak één van de belangrijkste voedingswaren. De pastinaak bevat volgende eigenschappen:
– een hoog gehalte aan licht verteerbare eiwitten
– een hoge waarde aan koolhydraten dus een super goede energiebron
– de mineralen chloor en sulfer. Deze zijn goed voor het reinigen van het lichaam.
– magnesium houdt de zenuwen gezond
– het fosforgehalte draagt bij tot het versterken van het zenuwstelsel

Pastinaak Wortelsoep een goede combinatie!
Wat heb je nodig:

– 3 pastinaken
– 6 dikke wortels
– 2 uien
– groot stukje gember
– kurkuma
– Komijnpoeder
– witte peper
– beetje olie

bereidingswijze:
Schil de uien, pastinaken en wortels in kleine stukjes. Laat de uien glazig worden in een kookpot met het beetje olie. Voeg daarna de pastinaak en de wortelen toe. Laat alles even stoven en daarna zet je deze goed onder water.
Schil de gember en doe deze samen met de kruiden in de kookpot.

Laat alles een 40 minuten sudderen.

Haal de gember uit de soep en mix ze. Kruid eventueel bij en klaar!

image

8 gedachtes over “Pastinaak-wortelsoep met gember

  1. Hoi Nadja,
    Het is me even niet duidelijk wat je met de laatste regel bedoelt, wat betreft de gember: Er uit halen en mix ze?
    De gember alsnog fijn maken en erdoor doen? Ik hoor heel graag van je, want ik wil de soep vanavond eten… 😉

    Like

    • Dag Yolanda,
      Sorry voor mijn late reactie. Ik laat een groot stuk gember mee koken en voor ik de soep mix haal ik deze eruit. Je kan ook de gember in kleine blokjes snijden, mee laten koken en mixen. Ik hoop dat je de soep heeft gesmaakt! Ben wel benieuwd 🙂
      Groetjes Nadja

      Like

  2. Hello. My aunt always used to make this soup when I was growing up but I don’t have the recipe. I grew up in a low German community and I can even understand quite a bit of this but not enough so I can make the soup all the way. Could you be so kind and translate it into English? And by the way, what is your language?

    Like

Geef een reactie

