Pruimencake

image
De pruim is superfood! Ze zit boordevol goede antioxidanten. De pruim staat bekend om een goede werking te hebben op de darmen maar het houdt hier niet op! De pruim is goed voor de weerstand, verlaagt de bloeddruk, geeft stevigheid aan botten en tanden, behoudt een goed hartritme, biedt een bescherming tegen kanker, helpt tegen obstipatie en constipatie, zorgt voor een langdurige energie en gaat de verouderingsverschijnselen tegen.
Wauw hoor ik je denken… Laat je niet vangen en eet geen kilo per dag. Eet met afwisseling. Ik eet om de twee dagen een pruim of een gedroogde pruim.
Voor dit recept neem ik de gedroogde pruimen. Gedroogde pruimen hebben nog meer antioxidanten en ze bevatten minder laxerende werking dan verse pruimen. Gedroogde pruimen bevatten wel meer fruitsuiker omwille dat het zetmeel is veranderd door het rijpen.

Wat heb je nodig voor de pruimencake:
– 250 gedroogde pruimen
– 120 gram amandelmeel
– 2 el cacaopoeder
– 1 tl kaneel
– 4 el dadelsiroop
– 4 eieren
– 100 – 150 ml rijstmelk

Hoe te bereiden:
Ontpit de pruimen. Doe de pruimen, cacao, kaneel en de amandelmeel in een keukenmachine. Maal dit alles zo fijn als broodkruimels. Doe de dadelsiroop erbij en meng deze door het mengsel. Splits de eieren en doe de dooiers in de keukenmachine. Meng alles tot een beslag.

Klop het eiwit op. Doe dit langzaam bij het beslag. Nadien neem je de rijstmelk en doe je deze voorzichtig erbij. Het beslag moet goed mengbaar worden. De melk is vooral om een smeuïge cake te krijgen. Je moet een beetje kijken hoeveel je gebruikt, honderd milliliter of ietsje meer..

Neem het cakeblik en doe er het bakpapier in. Dit is super makkelijk om de cake eruit te halen.
Schep het beslag in het cakeblik en bak dit 35 minuten op 185 graden.
Prik er even in. Indien er nog beslag aan de prikker hangt, zet nog 5 minuten extra in de oven.

Ideaal voor bij de thee!

4 gedachtes over “Pruimencake

  1. Mm, lijkt me heerlijk. Ga ik zeker eens proberen te maken! Alleen zou ik graag amandelmelk en echte pruimen gebruiken, zo bevat de cake nog minder suikers. In plaats van dadelsiroop zou ik 2 dadels gebruiken, want dan heb je ook weer de vezels mee. Zou dat lukken denk je? Hoeveel pruimen zou ik dan nemen?
    Dankjewel! 🙂

    Like

  2. Amandelmelk is zeker mogelijk. Voor de verse pruimen zou ik naar het gewicht kijken. Dezelfde verhoudingen ongeveer nemen. Beetje kijken naar het beslag.

    De dadels dat is een keuze ik zou de siroop niet laten omwille dat een cake voor mij toch wat zoet moet zijn. Als ik dan verse zou nemen zou ik toch drie of vier rijpe dadels nemen 😉

    Like

  3. de cake was gewoon heerlijk! ze is wel vrij vast (bijna structuur broodpudding), maar dat vind ik wel lekker. ik heb er nog wat zelfgemaakte notenboter op gedaan, dat was een winnend duo :-).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

