lactosevrij leven. Waarom en hoe te vervangen?

Waarom ik lactosevrij leef:

Ik ben lactosevrij gaan leven op doktersadvies.  In het begin was ik nogal sceptisch ten opzichte van lactosevrij eten.  Naarmate ik er meer en meer over begon te lezen kreeg ik een positieve houding.  De meeste mensen kregen er meer energie door, hadden geen darmklachten meer en hun opgeblazen gevoel ging weg.  Aangezien ik elke dag leefde met een opgeblazen gevoel ging ik de strijd aan!

Wat is nu juist een lactose-intolerantie?

Lactose is een suiker dat in melk en in melkproducten voorkomt.  Het wordt ook wel melksuiker genoemd.  Om lactose te kunnen verteren hebben we het enzym lactase nodig.  Lactase wordt in de dunne darmwand aangemaakt.  Indien er geen of onvoldoende lactase wordt aangemaakt, kan de lactose in onze voeding niet voldoende verteren.  Hierdoor kunnen klachten ontstaan.  Opgezwollen gevoel, diarree, constipatie enz…

Met een lactose-intolerantie kan men meestal wel een kleine hoeveelheid lactose verdragen. Verwar het niet met een lactoseallergie!   Ik geef toe , als ik me echt eens wil verwennen neem ik een lekkere cappuccino!

Waar zit lactose in en hoe te vervangen:

Ik zal eerst het slechte nieuws geven.  Nu niet afhaken 😉
De volgende producten bevatten lactose:
– Volle, halfvolle en magere melk
– Karnemelk
– Chocolademelk
– Yoghurtdrank en zuiveldranken
– Alle soorten gewone yoghurt
– Kwark (zure melkproducten bevatten minder lactose!)
– Bijna alle kazen
– Pap, pudding en andere zuivelproducten
– Dierlijke romen zoals slagroom en zure room
– Fabrikanten gebruiken veel melkpoeder in hun producten.  Bv. koekjes, sausjes, snoep… Je kan best de verpakkingen lezen.

Wat ik wel nog af en toe gebruik zijn harde kazen.  Ik ben echt een kaaseter en heb gelezen dat harde kaas bijna geen lactose bevat.  Af en toe verse roomboter kan ook nog wel eens smaken!

Lactose kan toegevoegd zijn aan jullie medicijnen en/of voedingssupplementen.  Denk eraan : Het gaat hier om een zeer kleine hoeveelheid die meestal geen effect heeft op een lactose-intolerantie.   Neem deze dus gerust verder in!

Hoe vervang je de meeste producten:
Je kan niet alle bovenstaande producten gewoon vervangen.  Je zal er jezelf bij moeten neerleggen dat sommigen zaken gewoon niet te vervangen zijn.

Vervang koemelk door plantaardige melk.  Beperk je niet alleen tot sojamelk.  Ik neem eigenlijk bijna altijd rijstmelk of amandelmelk.   Persoonlijk vind ik deze veel lekkerder dan sojamelk.  Tegenwoordig vind je ook al amandelmelk met een smaakje!

Voor kazen neem ik meestal de harde kazen.  Tegenwoordig vind je bij de natuurwinkel ook al sojakaas.

Vervang room door plantaardige room zoals haverroom of rijstroom.

Tip: bekijk regelmatig mijn blog om te zien hoe ik lactose producten vervang in mijn maaltijden.

Geef een reactie

