Quinoa appelcake

Ik speelde al heel de tijd met het idee om een cake van quinoa te maken. Na wat op het internet te hebben gezocht heb ik uiteindelijk mijn eigen versie gecreëerd. Deze hartige gezonde cake is lekker zoet en sappig. Voor mij is een stukje cake ideaal als ontbijt of als lunch.

Wat heb je nodig:
– 3 appels
– 50 gram bruine suiker
– 80 gram quinoa
– 30 gram rozijntjes
– 160 gram glutenvrije bloem (bv.dibro)
– 1 theelepel nootmuskaat
– 20 gram gember (optioneel)
– 16 gram bakpoeder
– ei
– banaan
– kokosolie

De bereiding:
Verwarm de oven op 180°.

Schil de appels in grote stukken. Neem een pan en voeg er drie eetlepels kokosolie aan toe. Bak de appeltjes en strooi er de bruine suiker over. Laat 15 minuten sudderen op een laag vuurtje.

Laat de rozijnen wellen in lauw water.

Spoel de quinoa in een fijnmazige zeef. Neem 220 ml water en voeg dit samen met de quinoa in een steelpan. Laat dit ongeveer 15 minuten koken. De quinoa is gaar als de korreltjes gesplitst zijn. Laat even afkoelen.

DSC08921

Plet een rijpe banaan. Neem de lookpers en pers de gember.

Neem een mengkom en voeg volgende producten toe: bloem, ei, gember, nootmuskaat, banaan, bakpoeder en quinoa.
Mix het geheel tot een vloeiend deeg. Roer de rozijnen en appels door het deeg.

Neem een bakvorm en vul deze met bakpapier of vet deze met kokosolie in. Doe het deeg erin en laat 55 minuten in de oven bakken op 185°. Let op: elke oven is anders.
Laat de cake afkoelen voor je hem uit de cakevorm haalt 🙂

DSC08922

Hopelijk vinden jullie de cake even lekker als mij!
Smakelijk!

DSC08925

DSC08928

Gevulde paprika met boekweit en tofu

Boekweit, ik doe het graag in een slaatje, pasta of zelfs in een smoothie.

De vruchtjes van de boekweitplant – een verwante van de rabarberplant – hebben met hun driehoekige vorm en roodbruine dopje wat weg van kleine beukennootjes. Boekweit is glutenvrij en heeft tal van gezondheidsvoordelen:

  •  Het remt ontstekingen en zorgt voor een goede doorstroming van het bloed. Het beschermt ons tegen hart- en vaatziekten.
  • Het bevat mangaan, magnesium, fosfor, ijzer, zink, koper en vitamine B. Magnesium heeft een kalmerend effect op je zenuwstelsel. Hierdoor slaap je beter, ervaar je minder stress en heb je een rustigere hartslag.
  • Het houdt de bloedsuikerspiegel in balans, waardoor het de kans op diabetes verlaagt. Na het eten van boekweit voel je je ook lang verzadigd, waardoor je minder snel naar een tussendoortje grijpt.

Wat heb je nodig:
– 3 rode paprika’s
– 140 gram boekweit
– 180 gram biologische tofu roerbak gehakt (Albert Hein)
– 1 tomaat
– 2 teentjes look
– 2 stengels pijpajuin
– peper, kurkuma en zout

Hoe te bereiden:
Verwarm de oven op 180°.

Snij ongeveer 2cm onder het steeltje van de paprika’s een kapje af. Verwijder de zaadjes en leg de kapjes opzij. Haal de zaadlijsten uit de paprika’s en leg de paprika’s in een ovenschaal.

Doe 250 ml water in een kookpotje. Voeg de boekweit toe en kook ongeveer 15 minuten.

Snij de look, de pijpajuin en de tomaat. Neem een pan, giet wat olie erin en verwarm de groenten en de biologische tofu. Werk af met peper, kurkuma en zout. Voeg de boekweit toe en je vulsel is klaar.

Vul de paprika’s en zet deze 30 minuten in de oven.

DSC08895

Tip: Als je niet van paprika’s houdt, vervang ze dan door tomaten.

Havermoutmuffins met superfood

Havermout is tegenwoordig weer helemaal in. Haver is van nature glutenvrij. Omdat haver, haverkorrels, havermout en havermeel vaak verwerkt worden in bedrijven waar ook tarwe geproduceerd wordt, kunnen ze gluten bevatten en zijn ze daardoor vaak niet geschikt voor een glutenvrij dieet. Het is natuurlijk wel mogelijk om glutenvrije havermout te kopen. Het moet duidelijk op het etiket staan dat het een glutenvrij product is. Ik geef even de voedingswaarde weer:

voedingswaarde havermout

Havermout bevat veel vezels en weinig suikers. Het is dus zeker een gezond voedingsmiddel. Je kan dus geniet van deze heerlijke havermoutmuffin als ontbijt of tussendoortje!

Wat heb je nodig:
– 130 gram havermout
– appel
– banaan
– 2 eieren
– 150 ml amandelmelk
– 100 gram blauwe bessen
– 100 gram braambessen
– 50 gram walnoten
– 2 eetlepels kaneel

image

Hoe te bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Neem een grote mengkom en voeg alle ingrediënten er aan toe. Meng het met tot een beslag. Neem een muffinplaat en vul de muffins op met het beslag. Zet 30 minuten in de oven op 180 graden.

Laat afkoelen en je hebt een lekker ontbijt/tussendoortje.

DSC08389

Rabarberconfituur met aardbeien

Rabarber doet me denken aan de tuin van mijn grootouders. Mijn oma en opa woonden in Nederland en hadden een grote tuin. Om de twee weken gingen we daar in het weekend heen. In de week groeide ik op in een stad en in het weekend kon ik ravotten in een tuin. Als het warm weer was speelde ik met mijn nicht en neef altijd tikkertje, verstoppertje… Wanneer we dorst hadden, gingen we naar de moestuin en plukten er rabarberstengstels. Even afspoelen en knabbelen. Wel veel te zuur zo’n stengel, maar wat een heerlijke tijd heb ik daar gehad!

Vorige week ben ik verse aardbeitjes gaan halen. In het kraampje zag ik rabarber liggen. De herinneringen kwamen naar boven. Ik wilde er iets lekkers mee maken!

2015-05-12 12.31.10-1

Wat heb je nodig:
– 550 gram rabarber (3 stokken)
– 20 aardbeien
– 200 ml. water
– 30 gram stevia
– 1 geraspte appel
– het sap van een citroen
– 3 eetlepels chiazaad

De bereiding:
Doe het water samen met de rabarber en de aardbeien in een kookpot. Laat 15 à 20 minuten sudderen. Roer rustig de stevia erdoor. Daarna mix je het geheel. Indien je graag stukjes hebt in je confituur moet je niet mixen.

Roer vervolgens de geraspte appel, het sap van de citroen en de eetlepels chiazaad door de jam. Laat afkoelen en bewaar het in de koelkast.

2015-05-12 12.29.19-1

Quinoa kokosballetjes

Bij het woord zoet denk ik als eerste aan praline, chocolade en koekjes. Iets zoet hoeft niet altijd ongezond te zijn! Als je even trek hebt raad ik je aan deze quinoa kokosballetjes te maken. Het is gezond, zoet en lekker!

DSC08377

Wat heb je nodig:
– 50 gram quinoa
– 200 ml amandelmelk
– een beetje zaden en wat geplette noten
– 2 eetlepels honing
– kokosschilfers

De bereiding:
Neem de amandelmelk en de quinoa. Kook deze ongeveer 15 minuten. De quinoa Slorpt de amandelmelk helemaal op. Roer er de honing, zaden en noten door. Laat even afkoelen.

Neem een plankje en doe er wat kokosrasp op. Maak een klein bolletje van de quinoa en dompel het in de kokosrasp. Herhaal dit tot de quinoa op is. Het bolletje rollen vraagt een beetje geduld. 🙂

Voor de échte zoetebekken:
Je kan er eventueel 1 eetlepel pindakaas of chocolade aan toevoegen. Dit meng je dan samen met de honing en zaden door de quinoa.

Ikzelf vind het puur het lekkerst!

DSC08384DSC08378

Paprikasoep

Paprika’s zijn gezond! Ze zitten boordevol vitamine C en antioxidanten. Wat ook een groot voordeel is: ‘paprika stilt de honger’. Neem maar een bordje paprikasoep en je zal het merken. Ideaal voor mensen die wat willen afvallen. Ikzelf vind de soep gewoon lekker!

image

Wat heb je nodig:
– 3 paprika’s (geel, rood en groen)
– ronde courgette
– 2 uien
– teentje knoflook
– 2 kleine aardperen
– 2 eetlepels olijfolie
– provencaalse kruiden, cayennepeper en zout

Hoe te bereiden:
Snij alle groenten in blokjes. Neem de kookpot en verhit de olijfolie. Fruit de ui aan. Doe alle groenten in de pot en laat enkele minuten stomen. Doe er vervolgens het water in en breng aan de kook. Zet daarna het vuur zachter en laat 40 minuten sudderen.

Kruid de soep en klaar.

Serveer het met wat lactosevrije kaas of een beetje basilicum.

image

Chia yoghurt met een beetje havervlokken

image

In het Engels noemen ze het overnight oats. Ik ben er zot van! Super eenvoudig klaar te maken en gewoon heerlijk. Je maakt het ’s avonds en laat het rustig een nachtje trekken. ‘S morgens haal je het uit de koelkast en kan je genieten van de lekkere yoghurt.

Het voordeel van dit ontbijt is dat het echt vult. Je zal niet snel honger lijden.

Wat heb je nodig:
– 250 ml. kokosmelk
– 3 eetlepels chiazaad
– 1 eetlepel havervlokken
– 1 eetlepel kokosrasp
– 1 eetlepel zonnebloempitten
– 1 eetlepel lijnzaad
– 1 eetlepel moerbeien
– beetje cojibessen en rozijnen

Hoe te bereiden:

Neem een weckpot. Voeg alle producten samen en roer alles door elkaar. Laat het een nacht in de koelkast staan.

De volgende dag neem je de chia yoghurt uit de koelkast en kan je het afwerken met wat zaden en cojibessen. Je kan er eventueel nog wat stukjes fruit aan toevoegen. Die keuze maak je zelf.

image